Bezpečná jízda bez nehod? První kurzy v rámci projektu JEDU S DOBOU odstartovaly o tomto víkendu
JEDU S DOBOU
(Praha, 22. 4. 2018) Zdraví je nejvyšší hodnotou v našich životech, a proto ho musíme maximálně chránit a minimalizovat možnost, že by se nám nebo našim nejbližším něco stalo. Při řízení auta se musíme spolehnout především na nabyté schopnosti, jak se vypořádat s nejrůznějšími krizovými situacemi. Mezi nejvíce ohrožené skupiny řidičů patří podle statistik senioři. Proto je právě pro ně zcela zdarma připraven vzdělávací program s názvem JEDU S DOBOU, kde se dozví, jak jezdit bezpečně nebo pomoci zraněnému.
Řidiči často nepřizpůsobí rychlost jízdy stavu vozovky a počasí, na kluzkém povrchu tak dochází ke stovkám dopravních nehod. Jednoduše ztratí kontrolu nad svými auty, dostanou smyk a vybourají se. Ne vždy to však odnesou pouze plechy. Často nehodu provází vážná zranění a někdy tato situace končí dokonce smrtí. V mnoha případech tomu však mohou řidiči zabránit. Pokud se naučí, jak správně brzdit nebo si poradit se smykem, mohou zachránit sebe i své spolucestující. Získají tak praktickou zkušenost, jak přizpůsobit svoji rychlost, aby se ideálně do krizových situací vůbec nedostávali.
Podle údajů Českého statistického úřadu patří mladí lidé a senioři mezi nejohroženější skupiny řidičů. Z tohoto důvodu se Asociace center pro zdokonalovací výcvik řidičů AČR rozhodla uspořádat bezplatný vzdělávací program s názvem Jedu s dobou, ve kterém se senioři nad 65 let naučí, jak bezpečně řídit, manévrovat a zvládat krizové situace.
„Podobných projektů není nikdy dost. V kurzu JEDU S DOBOU se zaměřujeme na seniory, kteří jsou často výbornými řidiči, protože mají za volantem mnohaleté zkušenosti. Od doby, kdy s řízením začínali, se ale změnila legislativa a vyvinulo se mnoho nových technik, jak se vypořádat s neočekávanými situacemi na silnici. Rádi bychom jim je ukázali, aby se při řízení cítili ještě bezpečněji,“ uvedl Libor Budina koordinátor projektu.
Libor Budina dále dodává. „První absolventi kurzů, kterých bylo bezmála 600, si velice pochvalovalo nejen obsah výuky, ale také přínos do praktického řidičského života i profesionality instruktorů. Což nejvíce potvrzuje výrok jednoho účastníka kurzu, který uvedl, že je rodilý skeptik, ale s kurzem byl nadmíru spokojen.“
Senioři ukázali, že jsou velice aktivní a zvídaví
Samotný kurz se skládal z teoretické a praktické části. Účastníci se v průběhu kurzu dozvěděli nová pravidla a poučky, jak jezdit bezpečně. Nechyběly ani aktuality z legislativy či výklady jejich sporných pasáží. V této části nebylo výjimkou vidět účastníka, jak se instruktora aktivně dotazuje nebo si poctivě zaznamenává poznámky do příručky absolventa s informacemi z oblasti bezpečnosti silničního provozu a legislativy, kterou dostal každý senior u prezence.
V praktické části si senioři nabyté vědomosti vyzkoušeli pod vedením instruktorů, jak se mj. naučit správně brzdit a také to, jak nejlépe ustát smyk. Součásti kurzu také byly základy zdravovědy a praktická ukázka první pomoci. Někteří účastníci připustili, že celý život během řízení aplikují špatné návyky. V případě, že by byli svědkem nehody, tak by k zajištění své bezpečnosti a v oblasti první pomoci udělali mnoho chyb. Nicméně to neznamená, že by tyto chyby nedělali i ostatní řidiči jiných věkových skupin.
Řidiči senioři prokázali, že stále chtějí žít aktivním životem a pokud mají v něčem nějaké rezervy, tak je na tomto kurzu poznali a podle toho přizpůsobí své řízení.
Kurzů se mohou zájemci s vlastními vozy zúčastnit v dalších termínech až do konce srpna a to v osmi centrech po České republice. Zavítat mohou do Mostu, Sosnové u České Lípy, Příbrami, Hradce Králové, Vysokého Mýta, Jihlavy, Ostravy nebo Třince. Díky finanční podpoře ve výši 6 milionů korun z fondu zábrany škod je kurz zcela zdarma a stačí se pouze registrovat na internetových stránkách www.jedusdobou.cz.
O fondu zábrany škod
Fond zábrany škod je zřízen zákonem č. 168/1999 Sb., a věcně ho spravuje Česká kancelář pojistitelů, profesní organizace pojišťoven, které jsou oprávněny na území České republiky provozovat pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla (povinné ručení). Tyto pojišťovny do fondu zábrany škod odvádí ročně 3 % z přijatého pojistného z pojištění odpovědnosti z provozu vozidla.
Prostředky z fondu jsou rozdělovány mezi základní složky IZS, tedy hasiče, policisty a záchranáře, ostatní složky IZS a subjekty realizující projekty vedoucí ke zvýšení bezpečnosti na silnicích a programy prevence v oblasti škod z provozu vozidel. Více informací: www.fondzabranyskod.cz.